Driehoeksverhouding
Laatst realiseerde ik mij dat er een woord is voor wat ik doe, namelijk driehoeksverhouding. Ik heb een driehoeksverhouding op mijn werk….
Niet in de ‘romantische’ betekenis van het woord. Dus eigenlijk niet op mijn werk, maar in mijn werk. Vanuit de pijlers van mijn onderneming gezien.
De 3 pijlers zijn: Fotografie – Tekenen – Marketing.
Daarbij is het marketing die het fundament vormt. Meestal onzichtbaar, maar altijd aanwezig. En soms met een duidelijk zichtbare hoofdrol.
Marketing is jarenlang mijn dagelijks werk geweest. 14 jaar lang heb ik mij bezig gehouden met de marketing van Nederlands grootste ontbijtkoekfabrikant. Nu pas ik al die kennis en ervaring toe in mijn eigen onderneming en bij vragen en opdrachten van klanten. En nog regelmatig word ik juist vanwege én puur voor deze marketing-expertise gevraagd voor opdrachten. Marketing is de verbindende factor in mijn driehoeksverhouding.
Fotografie en Tekenen zijn de andere twee pijlers. Daarmee treed ik het meeste naar buiten. Dat je een driehoeksverhouding hebt schreeuw je immers meestal niet van de daken.
De pijler Fotografie staat voor;
het visueel communiceren van de producten en diensten die een ondernemer of organisatie aanbiedt, d.m.v. fotografisch beeld. Ook het verbeelden van hun missie/visie en positionering d.m.v. o.a. illustratieve fotografie. Oftewel; het waarom, wie, wat en hoe van een bedrijf.
De pijler Tekenen staat voor;
het visueel communiceren, onthouden en begrijpen d.m.v. getekend beeld. Dit kan zowel in de vorm van illustraties zijn als in de vorm van visuele aan-tekeningen (visueel notuleren). En altijd vanuit het principe #snelensimpel tekenen. Niet artistieke tekeningen als een vorm van kunst, maar tekeningen met een functie.
Met de pijler Marketing stel ik continu de vragen:
waarom, wie, wat en hoe? Zowel aan mijzelf als ondernemer zijnde als aan mijn klanten en opdrachtgevers. Met daarbij continu de check of dit klopt bij het doel en waar je voor staat als mens en als ondernemer en/of organisatie.
Of je nu startende ondernemer bent of al jaren een bedrijf hebt. Je krijgt vaak te horen dat je je moet focussen, een niche moet kiezen. Maar dat betekent nog niet dat je maar één ding kunt doen. Als het een maar een logisch verband heeft met het ander. Een combinatie van Fotografie en Tekenen kom je echter zelden tegen. Terwijl het zo’n logische combi is. Want bij beide disciplines gaat het over visueel communiceren. Het uitdragen van een boodschap in beeldtaal. Je wilt door middel van beelden iets communiceren, onthouden en/of begrijpen.
En natuurlijk, net als in elke relatie dien ik mijn aandacht goed te verdelen. De ene periode gaat de aandacht uit naar Fotografie omdat op dat moment daar het meeste werk te doen ligt. Maar het andere moment heeft Tekenen extra aandacht nodig. En beide doe ik altijd met die marketingblik. Zo zorg ik er voor dat mijn driehoeksrelatie continue in balans blijft. Dat elke pijler voldoende aandacht én ontwikkeling krijgt.
Het fijne van deze combinatie is de afwisseling tussen digitaal en analoog bezig zijn. Vanuit de fotografie ben je, naast camerawerk, ook veel bezig met beeldbewerking. Dus achter de computer met software zoals photoshop en indesign aan de slag. Hoe heerlijk is het dan om daarna met papier, pen en stiften aan de slag te kunnen! Alhoewel ik ook heel veel digitaal teken.
Dus wat focus en niche betreft. Mijn driehoeksrelatie ís mijn niche, dat is mijn focus. Misschien niet zoals anderen het zouden doen of de voorkeur aan geven, maar ja ik doe wel vaker de dingen anders dan een ander. Dat maakt ieder van ons juist zo mooi en uniek. De combinatie van deze 3 pijlers is mijn kracht en mijn uniekheid, als mens en als onderneming. En ik zou het niet anders willen!
NB: Wil je weten of je juist je linker- of rechterbrein gebruikt, kijk dan eens hier.