Problemen met het vertellen van verhalen? Gebruik de 22 regels van Pixar

Vrijwel iedereen is wel bekend met productiebedrijf Pixar Animation Studios, een Amerikaans bedrijf dat zich richt op het maken van animatiefilms met behulp van computeranimatie. Enkele successen zijn bijvoorbeeld ‘Finding Nemo’ en ‘Toy Story’. Een van de storyboard artiesten bij Pixar, Emma Coats, deed een tijd terug op twitter een boekje open, ze deelde in ieder geval een waardevol stukje informatie over de 22 regels van Pixar, die men hanteert wanneer ze aan een nieuwe film werken. Wellicht denk je nu: “leuk, maar wat heb ik aan deze kennis?” Nou, meer dan je in de eerste instantie zou denken. Deze 22 regels zijn namelijk veel breder toe te passen.

Het vertellen van verhalen, wat Pixar eigenlijk doet, is namelijk heel belangrijk bij het maken van content en het schrijven van teksten. Veel bedrijven streven er immers naar om een verhaal te creëren waar hun klanten zich mee kunnen identificeren. Zo kunnen ze klanten aan zich binden en hun marktaandeel vergroten. En natuurlijk wil je als ondernemer ook een uniek en pakkend verhaal dat aansluit bij jouw missie en doelen.

Een goede copywriter kan je helpen om jouw verhaal vorm te geven. Een beetje zoals Emma Coats en
de andere storyboard artiesten doen. En zo is het cirkeltje rond en zijn we weer aanbeland bij de 22 regels van Pixar.22 rules of Pixar

De 22 regels van Pixar zijn als volgt:

#1: You admire a character for trying more than for their successes.

#2: You gotta keep in mind what’s interesting to you as an audience, not what’s fun to do as a writer. They can be v. different.

#3: Trying for theme is important, but you won’t see what the story is actually about til you’re at the end of it. Now rewrite.

#4: Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___.

#5: Simplify. Focus. Combine characters. Hop over detours. You’ll feel like you’re losing valuable stuff but it sets you free.

#6: What is your character good at, comfortable with? Throw the polar opposite at them. Challenge them. How do they deal?

#7: Come up with your ending before you figure out your middle. Seriously. Endings are hard, get yours working up front.

#8: Finish your story, let go even if it’s not perfect. In an ideal world you have both, but move on. Do better next time.

#9: When you’re stuck, make a list of what WOULDN’T happen next. Lots of times the material to get you unstuck will show up.

#10: Pull apart the stories you like. What you like in them is a part of you; you’ve got to recognize it before you can use it.

#11: Putting it on paper lets you start fixing it. If it stays in your head, a perfect idea, you’ll never share it with anyone.

#12: Discount the 1st thing that comes to mind. And the 2nd, 3rd, 4th, 5th – get the obvious out of the way. Surprise yourself.

#13: Give your characters opinions. Passive/malleable might seem likable to you as you write, but it’s poison to the audience.

#14: Why must you tell THIS story? What’s the belief burning within you that your story feeds off of? That’s the heart of it.

#15: If you were your character, in this situation, how would you feel? Honesty lends credibility to unbelievable situations.

#16: What are the stakes? Give us reason to root for the character. What happens if they don’t succeed? Stack the odds against.

#17: No work is ever wasted. If it’s not working, let go and move on – it’ll come back around to be useful later.

#18: You have to know yourself: the difference between doing your best & fussing. Story is testing, not refining.

#19: Coincidences to get characters into trouble are great; coincidences to get them out of it are cheating.

#20: Exercise: take the building blocks of a movie you dislike. How d’you rearrange them into what you DO like?

#21: You gotta identify with your situation/characters, can’t just write ‘cool’. What would make YOU act that way?

#22: What’s the essence of your story? Most economical telling of it? If you know that, you can build out from there.

 

Download here a pdf with the 22 rules of Pixar.

22 regels van Pixar

Nederlandse versie.

  1. Een hoofdpersoon wordt leuker gevonden doordat hij dingen probeert, dan doordat hij dingen succesvol bereikt. Dit heeft te maken met het jezelf kunnen identificeren met de hoofdpersoon. Want hoe vaak gaat bij jou alles in één keer perfect?
  2. Hou in gedachten wat de bezoeker interesseert en niet wat jij wilt vertellen. Het verschil tussen deze twee is groot en deze worden nog wel eens door elkaar gehaald. Door enkel informatie te zenden die jij belangrijk vindt, zal je geen bezoekers trekken. Zij vinden immers geen antwoorden in jouw verhaal.
  3. Je ziet pas waar het hele verhaal over gaat zodra het is afgelopen. Desondanks is het wel belangrijk om in thema’s te schrijven. Zorg er wel voor dat je het verhaal afmaakt en dat je jouw bezoeker door de hele costumer journey meeneemt.
  4. Er was eens, maar toen, opeens, doordat, en uiteindelijk… Maak gebruik van een logische opbouw in je verhaal die het einde én resultaat ook duidelijk weergeven.
  5. Versimpel het verhaal en combineer karakters. Het zal lijken alsof je belangrijke informatie schrapt, maar vergeet niet: ‘less is more’.
  6. Daag de hoofdpersoon uit. Haal je karakter uit zijn comfortzone en laat zien hoe hij met uitdagingen omgaat. Voorbeeld: Stel je verkoopt auto’s. Wat gebeurt er als er onverwachts iets stuk gaat? Hoe gaat jouw bedrijf om met deze uitdaging?
  7. Bedenk het einde van je verhaal eerder dan de kern. Waar werk je met jouw bedrijf naar toe? Wat is het doel dat jullie willen behalen? Bedenk daarna pas hoe je dit gaat doen. Doel: Je wilt meer websitebezoekers trekken. Middel: Starten met bloggen.
  8. Zorg voor een einde aan ieder verhaal. Ook als het verhaal niet perfect is. De volgende keer doe je het beter.
  9. Maak een lijstje van komende gebeurtenissen wanneer je vast loopt. Je zult merken dat er een nieuwe wereld van mogelijkheden voor je open gaat.
  10. Hou de verhalen apart die je zelf leuk vindt. Probeer te achterhalen waarom je juist deze leuk vindt. Op basis daarvan kun je deze elementen gebruiken en op een betere manier inzetten.
  11. Zet al je ideeën op papier. Digitaal of fysiek. Zolang een idee in je hoofd blijft, zal het nooit uitgroeien tot een succesverhaal.22 regels van Pixar
  12. Vergeet de eerste ideeën die in je op komen. Hoe langer je brainstormt, hoe beter de ideeën zullen worden. Probeer het uit en verras jezelf.
  13. Geef je bezoekers meerdere mogelijkheden. De oplossing (jouw product of dienst) die jij voor ogen hebt, lijkt wat jou betreft het meest te passen, maar dit geldt niet voor jouw bezoekers. Geef meerdere opties en overtuig van het succes van jouw beoogde oplossing.
  14. Waarom moet jij dit verhaal vertellen? Wat is het doel van je blog of content?
  15. Stel je eens voor dat jij jouw bezoeker bent. Hoe zou jij je in zijn situatie voelen? Wat heb jij nodig om tot een oplossing te komen?
  16. Wat gebeurt er als je hoofdpersoon niet slaagt? Maak duidelijk wat zijn inzet is en geef jouw publiek redenen om voor jouw hoofdpersoon (product of dienst) te juichen.
  17. Niets van jouw werk is zinloos. Ook als het verhaal niet uitpakt zoals je voor ogen had, is het geen tijdverspilling geweest. Als het niet werkt is het een les geweest en zal het ongetwijfeld op een later moment wel effectief zijn
  18. Leer jezelf, je organisatie én je bezoekers kennen. Dit doe je door te testen en te optimaliseren. Een verhaal is zelden meteen een groot succes.
  19. Toevalligheden om in problemen te komen zijn geweldig om te lezen. Toevalligheden om oplossingen te vinden niet.
  20. Herstructureer je verhaal na het schrijven. Leest je verhaal niet prettig? Mis je wat spanning? Neem dan de tijd om je verhaal te herstructureren.
  21. Identificeer jezelf met je karakters en bezoekers. Ga na waarom bepaalde gebeurtenissen gebeuren en gedraag je daarna.
  22. Wat is het doel/de essentie van jouw verhaal? Gaat het alleen om het vertellen van jouw verhaal of om het delen van kennis? Bouw daar verder om heen.

 

Download hier een pdf met de 22 regels van Pixar

Geef een reactie